زارا
درباره تاریخچه زارا بدانید
آمانسیو اورتگا یک سرمایهدار و کارآفرین اسپانیایی است که به عنوان بنیانگذار گروه مد Inditex شناخته میشود. او متولد ۲۸ مارس ۱۹۳۶ در ایالت لیون اسپانیا است. آمانسیو اورتگا در سال ۱۹۷۴ برند زارا را تاسیس کرد، که به سرعت به یکی از برندهای مد پرطرفدار و معروف جهان تبدیل شد. این شرکت بیش از ۶۰۰۰ فروشگاه در ۹۶ کشور دارد و در زمینه طراحی، تولید و توزیع لباسها و محصولات مرتبط فعالیت میکند. برای شناخت بهتر این برند جهانی با ما همراه باشید.
زارا چگونه به دنیا معرفی شد؟
زندگی نامه آمانسیو اورتگا نشان میدهد که وی از خانوادهای کارگر بوده است. پدرش در حرفه راهآهن کار میکرد و مادرش نیز خدمتکار بود. آمانسیو اورتگا در دوران کودکی و نوجوانی برای تحصیلات بیشتر وقت زیادی صرف نکرد و به جای آن به تجارت علاقهمند شد. او ابتدا با دوخت لباسها در خانه شروع به کار کرد و بعدها در فروشگاه لباس زنان کار خود را ادامه داد. در این زمان اورتگا علاقهای عجیب به طراحی و تولید لباسها پیدا کرد. پس از کار در این فروشگاه، تصمیم گرفت که با هر روشی که ممکن است، کسب و کار خود را راهاندازی کند.
در سال ۱۹۷۲، او یک فروشگاه کوچک در اسپانیا اجاره کرد و آن را زوربا (Zorba) نام گذاری کرد که از فیلم مورد علاقهاش، زوربا یونانی «Zorba the Greek» الهام گرفته شده بود. بعدها او با مرتب کردن حروف Zorba به کلمه Zara رسید. در آن زمان هیچ کس نمیدانست که این نام بعدها به یک برند جهانی و محبوب تبدیل خواهد شد. او در سال ۱۹۷۴ به همراه همسرش روسا ریوا اورتگا، اولین فروشگاه زارا را در شهر لاکرونیا اسپانیا باز کرد.
از آغاز تاسیس زارا، آمانسیو اورتگا تمرکز خود را بر تولید و توزیع لباسهای با کیفیت و مد روز قرار داد. استراتژی کسب و کار او شامل عمودیکردن تمام مراحل تولید از طراحی تا تولید و فروش بود. این استراتژی باعث شد که زارا قادر به ارائه محصولات با قیمت مناسب و طراحیهای سریعتر در مقایسه با رقبای خود شود.
در دهه ۱۹۸۰، آمانسیو اورتگا مفهوم مد سریع «Fast Fashion» را به برند زارا معرفی کرد. این مفهوم شامل طراحی و تولید اقلام لباس منحصر به فرد و جدید بر اساس روندهای در حال تغییر بود. زارا به شدت روی فناوری اطلاعات سرمایه گذاری کرد و چندین طراح مد را برای هدایت این استراتژی جدید به کار گرفت. با موفقیت رویکرد مد سریع، زارا به طور تهاجمی در بازارهای جهانی در دهه بعد گسترش یافت و فروشگاههایی را در کشورهای مختلف مانند پرتغال، ایالات متحده، فرانسه، مکزیک، یونان، بلژیک، سوئد و بسیاری دیگر افتتاح کرد.
امروزه، زارا با بیش از ۲۲۶۴ فروشگاه استراتژیک در شهرهای بزرگ دارد و بزرگترین تولید کننده لباس مد سریع است. به لطف استراتژی موفق آمانسیو اورتگا، زارا به یکی از برندهای مد برتر جهان تبدیل شد. او همچنین سرمایهگذاری در برندهای دیگری از جمله برشکا ( Bershka)، ماسیمو دوتی (Massimo Dutti)، پول اند بیر(Pull&Bear) و استرادیواریوس (Stradivarius)
را هم در نظر گرفت. همچنین آمانسیو اورتگا بنیانگذار سانترال پارک بوده است که یکی از بزرگترین مراکز تجاری اروپا است. از لحاظ ثروت، آمانسیو اورتگا به عنوان یکی از مردان ثروتمند جهان شناخته میشود. در سال ۲۰۲۱، بر اساس فهرست موجود، او جزو ۱۰ فرد ثروتمند جهان بوده است.
راز موفقیت برند زارا
در سال ۲۰۱۹، زارا در فهرست برترین برندهای جهانی اینتربرند، در رتبه ۲۹ قرار گرفت. ارزشهای اصلی آن در چهار عبارت ساده زیبایی، شفافیت، کاربردی و ماندگاری یافت میشود. راز موفقیت زارا عمدتا ناشی از توانایی آن در همگام شدن با روندهای مد به سرعت در حال تغییر و نمایش آن در مجموعههای خود با سرعت بالا است. از همان ابتدا، برند زارا شکاف قابل توجهی در بازار ایجاد کرد و برندهای لباس کمی توانسته بودند خود را به زارا نزدیک و این شکاف را از بین ببرند. از طرفی مجموعههای لباسی را ارائه میداد که ترکیبی از کیفیت بالا و در عین حال مقرون به صرفه هستند.
این برند به دقت مراقب نحوه تغییر و تحول مد به صورت روزانه در سراسر جهان است. زارا براساس آخرین سبکها و روندها، طرحهای جدیدی تولید میکند و پس از یک یا دو هفته در فروشگاههایش قرار میدهد. در مقایسه دقیق، اکثر برندهای مد دیگر نزدیک به شش ماه طول میکشد تا طرحها و مجموعههای جدید را وارد بازار کنند.
توانایی برند زارا در معرفی مجموعههای جدید براساس آخرین مدهای جهانی به شیوه ای سریع آن را قادر ساخت تا سایر رقبا را شکست دهد. این برند به سرعت به برند مورد علاقه مردم تبدیل شد، به خصوص برای کسانی که میخواهند با روندهای مد همراه باشند. به گفته بنیانگذار زارا، مردم باید عاشق استفاده و پوشیدن لباس برای مدت کوتاهی باشند و سپس مانند ماست، نان یا ماهی آن را دور بریزند نه اینکه در کمد نگهداری کنند.
زارا بیشتر روی سه حوزه تمرکز دارد تا به طور موثر مدهای تازه خود را تولید کند:
- زمانهای تحویل کوتاهتر و لباسهای شیکتر: زمانهای تحویل کوتاهتر به برند زارا این امکان را میدهد تا اطمینان حاصل کند که فروشگاههایش لباسهایی را که مشتریان در آن زمان احتیاج دارند در اختیار آنها میگذارند. مانند مجموعههای خاص بهار/تابستان یا پاییز/زمستان، یا مدل لباسهایی که ناگهان محبوب میشوند را سریع تولید و در معرض فروش قرار میدهد. در حالی که بسیاری از برندهای مشابه سعی میکنند پیشبینی کنند که مشتریان ممکن است در ماههای آینده چه کالا یا مدل لباسی را بخرند، زارا همگام با مشتریان خود حرکت میکند و آنچه را که میخواهند در اختیار آنها قرار میدهد.
- عرضه کمتر محصولات: زارا تولید یکسری از محصولات خاص را کاهش میدهد زیرا هرچه در دسترس بودن کمتر باشد، یک شی مطلوبتر میشود. یکی دیگر از مزایای تولید کمتر این است که اگر یک سبک لباس محبوبیت پیدا نکند و فروش کمی داشته باشد، زارا را دچار ضرر نمیکند. زارا تنها دو فروش محدود در سال دارد و تخفیف بسیار کمی روی برخی از محصولات خود قرار میدهد.