فیلا
نگاهی به برند فیلا
فیلا بیش از ۱۰۰ سال پیش در سال ۱۹۱۱ توسط دو برادر که مغازه نساجی داشتند، تاسیس شد. پس از یک دهه رشد چشمگیر، برادران تصمیم میگیرند تا تجارت نساجی خود را به یک تجارت تولید لباس بافتنی گسترش دهند و شروع به تولید گرمکنهای زیبا، روسری و جامپر کنند.
خبر طراحیهای نوآورانه و کیفیت قابل اعتماد آنها در ایتالیا پخش شد و در سال ۱۹۴۲، آنها با شرکت Fila Fratelli ادغام شدند و حدود ۲۵ سال جزو موفقترین تولید کنندگان پوشاک لباس بافتنی به شمار میآمدند. فیلا تلاش میکرد تا شرکت را گسترش دهد و جیانسورو فیلا انریکو فراچی را به عنوان مدیر عامل فیلا در سال ۱۹۶۸ استخدام کرد. فراچی اهداف فیلا را درک کرد و به برند احترام گذاشت، او تبدیل به فردی شد که فیلا را وارد دنیای جهانی کرد.
فیلا در سراسر جهان
قبل از راهاندازی مجموعهای از لباسهای ورزشی، فراچی طراح هنری «پیر لوئیجی رولاندو» و مدیر مهندسی «الساندرو گالیانو» را استخدام کرد تا مطمئن شود که این لباسها هم از نظر ورزشی و هم از نظر زیباییشناسی مناسب ورزشکاران است. اولین سری لباسهای ورزشی موفق آنها مجموعه «White Line» نام داشت که در سال ۱۹۷۳ منتشر شد.
فیلا پس از انتشار بازی همیشه محبوب «White Line» توانست به ورزشکارانی مانند بیورن بورگ نزدیک شود و با آنها همکاری کند، بازیکنی که از سال ۱۹۷۵ تا ۱۹۸۰ در صدر جهان تنیس قرار داشت و ۵ عنوان قهرمانی ویمبلدون را پشت سر هم به دست آورد. با این حال، فقط استعداد او نبود که او را به تایید بزرگی برای فیلا تبدیل کرد، بورگ شخصیتی مهیج و نمادین داشت که در کنار بازی منحصربفردش کاملا به چشم میآمد.
ریشه ایتالیایی برند فیلا
FILA در سال ۱۹۱۱ در دهکده کوچک Biella ایتالیا تاسیس شد. اگرچه امروزه این برند بیشتر برای کفش های کتانی و لباسهای ورزشی شناخته شده است، اما تولید کننده پارچه فیلا که ابتدا از تجارت محلی شروع به کار کرد، پس از چند سال، این برند روی بازار بین المللی تمرکز کرد و در سال ۱۹۷۳ فیلا لباسهای ورزشی تولید شد. این لباس به ویژه در بین بازیکنان تنیس محبوب شد و بنابراین در دهه ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ به اوج خود رسید.
برند فیلا در بسکتبال
به غیر از تنیس، فیلا لباس و کفش را برای ورزش های دیگر هم ایجاد کرد. در سال ۱۹۹۴، این برند پس از انتخاب بازیکن بسکتبال گرنت هیل برای بازی در دیترویت، همکاری خود را با بسکتبالیست آغاز کرد. در آن زمان هیل با اسطوره هایی مانند مایکل جردن مقایسه میشد و از سال ۱۹۹۴ تا ۲۰۰۰ حرفهای چشمگیر داشت. در زمین بسکتبال او کفشهای FILA را پوشید و حتی چندین مدل از مدل خود به نام Grant Hill را دریافت کرد. این مدل در بین کتانی ها بسیار محبوب بود و هنوز هم نوستالژیهای زیادی را برمیانگیزد.
برند فیلا در هیپ هاپ
اما در دهههای ۹۰ و ۸۰ برند فیلا به ورزش بسنده نکرد و در میان هنرمندان هیپ هاپ و آر اند بی محبوب شد. در دهه ۸۰، لباسهای ورزشی برای اولین بار به عنوان یک لباس غیر رسمی پوشیده شدند. این روند با موزیک ویدیوهای هنرمندان مختلف از جمله LL Cool J و Run DMC تقویت شد.
طرحهای فیلا که بیشتر بهخاطر پیراهنهای یقهدار، سویشرتها و کفشهایشان شناخته میشوند، همیشه جسورانه هستند و قطعاً از رنگهای روشن یا سیلوئتهای جسورانه دوری نمیکنند. این شجاعت خلاق است که آنها را به جریان اصلی بازگردانده است و به شرکت ایتالیایی جریانی از همکاری با شرکت هایی مانند Odd Future، Urban Outfitters، Fendy و حتی Pepsi را می دهد.