شنل
داستان برند شانل
شنل (Chanel) برند مد لوکس است که توسط کوکو شانل (Coco Chanel) در سال ۱۹۱۰ تاسیس شد. این شرکت در فرانسه مستقر است و بعد از ۱۱۰ سال فعالیت، هیئت مدیره تصمیم گرفت دفتر مرکزی جهانی خود را به لندن منتقل کند. شرکت شانل (Chanel) در حوزه لباسهای لوکس، جواهرات، عطر و سایر کالاهای مد فعالیت میکند. این برند معروف بیشتر روی لباسها و اکسسوریهای زنانه تمرکز دارد و با طراحیهای خاص و استثنایی خود در دنیای مد شناخته میشود. برند شانل در صنعت مد به عنوان رهبر عمل میکند. کوکو شانل، طراح مد و تاجری باهوش بود و همیشه تلاش میکرد تا برند خود را در برابر چالشهایی مانند جنگهای جهانی، موانع جغرافیایی و محیطی، حفظ کند. از طرفی برند شنل با محصولات دیگری مانند ساعت، عطر و محصولات مراقبت از پوست در جهان شناخته شده است. این شرکت امروزه بیش از ۳۱۰ بوتیک در سراسر جهان دارد.
تاریخچه برند شانل
کوکو شانل، معروف به گابریل بونور شانل (Gabrielle Bonheur Chanel)، طراح مد فرانسوی بود. او در ۱۹ اوت ۱۸۸۳ در فرانسه به دنیا آمد و در ۱۰ ژانویه ۱۹۷۱ درگذشت. کوکو نام مستعاری بود که در دورانی که خوانندگی میکرد به او داده بودند. شانل به مدت تقریبا شش دهه، مد لباس در پاریس را در دستان خود داشت و طرحهای ظریف و الهامبخش کوکو، زنان را تحت تاثیر قرار داد تا لباسهای پیچیده و ناراحتکننده را کنار بگذارند. او با تأکید روی سادگی و راحتی در طرحهایش، صنعت مد را متحول کرد.کوکو شانل از همان ابتدا فقیر به دنیا آمد. پس از مرگ مادرش، پدرش او را به یتیم خانه فرستاد. در اوایل زندگی، او به عنوان فروشنده و سپس به عنوان خواننده کافه، کار میکرد.
افتتاح اولین مغازه شانل
در سال ۱۹۱۳، با کمک مالی یکی از مردان ثروتمند، مغازه کوچکی را در دوویل فرانسه افتتاح کرد که لباسهای ورزشی ساده به فروش میرساند. کوکو از پارچههای ساده و سبکی استفاده میکرد که بعد از مدتی توجه زنان ثروتمند که علاقه به مد داشتند را جلب کرد. در سال ۱۹۱۶، رودیر، صنعتگر نساجی فرانسوی، پارچهای تولید کرد که کاملا با طرحهای کتهای شانل که به لطافت و راحتی معروف بودند، مطابقت داشت. ترکیب سه تکه دامن، پیراهن کش و ژاکت بافتنی اولین مدل متمایز شانل شد که به ویژه با رنگهای خنثی مانند خاکستری، بژ، آبی تیره و ترکیب نمادین سیاه و سفید طراحی شد. با این حال، در سال ۱۹۲۰ شانل اولین بوتیک خود را در پاریس افتتاح کرد.
گابریل شانل برای طرحهای خود از لباسهای مشکی کارگران و کارمندان پاریسی که با یقه سفید و سرآستین تزئین شده بود، الهام گرفت. او در اواسط دهه ۱۹۲۰، لباسهای مشکی کوتاه با سادهترین خطوط ممکن برای زنان طراحی کرد. او با این باور که «مد محو میشود، فقط سبک باقی میماند»، به موفقیتی مطلق دست یافت.
جنگ جهانی و تاثیر آن در مد شانل
در طول جنگ جهانی اول، کت و شلوارهای زنانه به دلیل تغییرات اقتصادی و نیازمندیهای جدید زنان، مد شد. زنان کارگر و کارمند پاریسی به عنوان نیروی کار جایگزین مردها در کارخانهها فعال شدند، بنابراین نیازمند لباسهایی برای کار در بیرون بودند که آزادی حرکت لازم برای انجام وظایف جدید را به آنها بدهد.
با وجود سختیهای جنگ، کوکو موفق شد فروشگاه بزرگتری، نزدیک هتل ریتز باز کند. برخی از طرحهای او از لباسهای افراد نظامی الهام گرفته شده بود، در سراسر فرانسه شهرت یافت. کتهای فلانل، دامنهای کتانی راسته، و بلوز، کت و شلوار با شلوار یا دامن، یقه اسکی، و پیراهن کش بافت و ژاکتها محبوبترین طرحهای او شدند. شانل اغلب از رنگهای مردانه مانند خاکستری و آبی سرمهای برای نشان دادن جسارت در لباسهایش استفاده میکرد. اقدام جسورانه دیگری که در آن دوره انجام داد، تولید شلوارهای زنانه بود که پوشیدن آن ممنوع بود.