آدیداس
برند آدیداس چطور ساخته شد؟
آدولف «آدي» داسلر، پینهدوز، مخترع، کارآفرین و عضو حزب نازی آلمانی، مخترع برند آدیداس است. آدی داسلر در ۳ نوامبر ۱۹۰۰ در هرتزوگ ناوراخ امپراتوری آلمان به دنیا آمد. او برادر کوچکتر رودولف داسلر، بنیانگذار برند پوما بود. او کفش دوزی را در اتاق لباسشویی مادرش آغاز کرد و همان جا مسیر موفقیت خود را رقم زد.ورود آدی داسلر به صنعت کفش با تعمیر کفش در شهرش آغاز شد تا در حین تلاش برای راه اندازی کسب و کار خود، زندگی خود را هم بگذراند.
در دوران پس از جنگ جهانی با کمبود منابع مرغوب رو به رو شد و تصمیم گرفت تا از زبالههای ارتش مواد اولیه برای ساختن کفش را دست و پا کند. او از «کلاه ایمنی ارتش و کیسههای نان توانست چرم داخل کفش و از چترهای نجات ارتش برای جنس رویه کفشها» استفاده کرد.
او به ورزش علاقه زیادی داشت و میدانست که تمامی ورزشکارها کفشهای مشابهی میپوشند و از لحاظ کیفیت جوابگوی فعالیت ورزشی آنها نیست. پس در سال ۱۹۲۴، آدی داسلر به طور رسمی کارخانه کفش برادران داسلر(Gebrüder Dassler Schuhfabrik) را ثبت کرد و تلاش کرد تا بهترین تجهیزات ممکن را برای ورزشکارها تولید کند.
او در سن ۴۰ سالگی، کارخانه کفش ورزشی آدی داسلر برند آدیداس (Adi Dassler adidas Sportschuhfabrik) را در سال ۱۹۴۹، تاسیس کرد. در همان سال، او طرحی از کفش را ثبت کرد که شامل لوگوی آدیداس سه خط (3-Stripes) بود که سریعا به شهرت و محبوبیت رسید. یکی از نقاط عطف مهم برای برند آدیداس در سال ۱۹۵۴در فینال جام جهانی رخ داد، زمانی که تیم ملی فوتبال آلمان، با پوشیدن کفشهای فوتبال پاشنه میخدار سبک وزن آدیداس، به پیروزی غیرمنتظرهای در برابر مجاریهای شکست ناپذیر دست پیدا کرد. این پیروزی باعث شد آدیداس به رسمیت شناخته شود و آن را به عنوان یک برند برجسته در دنیای ورزش معرفی کند.
رویکرد نوآورانه آدی داسلر در طراحی کفشهای ورزشی و توانایی او در جلب رضایت ورزشکارها نقش مهمی در افزایش فروش محصولات آدیداس بازی کرد. فداکاری و روحیه کارآفرینی او باعث شد که آدیداس در زمان مرگش در سال ۱۹۷۸ به بزرگترین تولید کننده لباس و تجهیزات ورزشی تبدیل شود.
اسم برند آدیداس از کجا میآید؟
نام برند آدیداس از نام مؤسس آن، یعنی آدولف داسلر (Adolf Dassler)، گرفته شده است. آدولف داسلر در سال ۱۹۲۰ به همراه برادرش رودولف داسلر شرکت برادران داسلر (Dassler Brothers) را تأسیس کرد. در آغاز، آنها به تولید کفشهای ورزشی میپرداختند.
نام «آدیداس» برگرفته از که نام «آدی» که مخفف آدولف است و حرف «داس» از ترکیب نام خانوادگی آنها بوده است. هرچند برخی میگویند «آدیداس» برگرفته از عبارت "All Day I Dream About Sports" بهمعنای «تمام روز رویای ورزش را میبینم» است، اما در واقع اینطور نیست.
علت پیروزی تیم آلمان با کفش برند آدیداس
کفشهای ورزشی میخدار آدیداس (Adidas with Screw-in Studs) که با نام «آدیداس میخدار» هم شناخته میشوند، موفقیتهای بسیاری را به خود اختصاص دادهاند. این کفشها ایدهای نوآورانه بودند و تاثیر قابل توجهی روی عملکرد ورزشکاران ایجاد کرد. پیروزی بی سابقه تیم ملی آلمان در برابر مجارستانیهای شکستناپذیر، باعث شد تا توجه همه به کفشهای ورزشی میخدار آدیداس جلب شود.
زیرا در اوایل قرن بیستم، ورزشکاران در رشتههای ورزشی مشابه از کفشهای میخداری با میخهای فلزی و سنگین استفاده میکردند. اما آدی داسلر نوعی کفش میخدار را طراحی کرد که از موادی مانند لاستیک و برزنت ساخته شده بود که به طرز عجیبی سبک و راحت بودند. همچنین میخها به کفشها امکان ثبات و پایداری روی زمین پر از گل و لای را ایجاد میکرد.
در سال ۱۹۲۸، لینا راد، دونده دوی ۸۰۰ متر، با استفاده از این کفشها موفق شد مدال طلای بازیهای المپیک آمستردام را کسب کند. و در سال ۱۹۳۶، آدی موفق شد جسی اونز، دونده سرعت آمریکایی را متقاعد کند که از این کفشها در بازیهای المپیک تابستانی برلین استفاده کند. این کفشها به او کمک کرد تا چهار مدال طلا را در آن رقابتها به دست آورد.
این رویدادها باعث افزایش شهرت آدی داسلر شد و جسی اونز به عنوان سفیر برند آدیداس شروع به فعالیت کرد. این رویدادها باعث شد شهرت آدیداس به طور قابل توجهی بالا برود و به موفقیتهای بینالمللی دست پیدا کند.
طراحی کفشهای میخدار آدیداس باعث بهبود عملکرد و تجربه بازیکنان شد. با موفقیت کفشهای ورزشی میخدار آدیداس و تایید اثربخشی آنها از سوی مردم، این شرکت به یکی از بزرگترین و معتبرترین برندهای ورزشی در جهان تبدیل شد. ایدههای نوآورانه و کیفیت بالای محصولات آدیداس، آن را به یکی از پیشروان صنعت ورزشی و عرضهکنندگان برتر کفشهای ورزشی در سراسر جهان تبدیل کرد.
برند پوما با برند آدیداس چه ارتباطی دارد؟
در واقع، ادولف داسلر (Adolf Dassler) مخترع برند آدیداس و رودولف داسلر (Rudolf Dassler) مخترع برند پوما با هم برادر بودند و در ابتدا باهم کار میکردند. اما در طول سالها، رابطه بین آنها تبدیل به رقابت شد.
در طول سالها، تعارضها و اختلافات درون خانواده داسلر مخصوصا بین دو برادر افزایش یافت. بعد از جنگ جهانی دوم، در سال ۱۹۴۸، برادران داسلر به طور رسمی از هم جدا شدند و هر کدام شرکت خود را تأسیس کردند. آدولف داسلر شرکت آدیداس را تاسیس کرد و رودولف داسلر شرکت پوما را تأسیس کرد.
در سالهای بعد، این دو شرکت به رقابت شدیدی در صنعت ورزشی پرداختند. آنها با تولید کفشها و لباسهای ورزشی متقابل به دنبال بازاریابی و فروش بیشتر بودند و سعی در جلب توجه ورزشکاران برجسته داشتند. رقابت بین برند آدیداس و برند پوما به طور مداوم ادامه دارد و هر دو برند تلاش میکنند تا با نوآوریها و تبلیغات خود در صدر صنعت ورزشی حضور داشته باشند.
گسترش برند آدیداس با تولید لباسهای ورزشی
آدیداس در طول تاریخ فعالیت خود را از تولید کفشهای ورزشی، به تولید لباسهای ورزشی هم گسترش داد. آغاز تولید لباسهای ورزشی توسط آدیداس به دهه ۱۹۵۰ میلادی برمیگردد. در اواخر دهه ۱۹۴۰، پس از جنگ جهانی دوم، ورزش به عنوان یک قسمت اساسی از سبک زندگی انسانها تبدیل شده بود. در این زمان، آدی داسلر از تجربیات خود در تولید کفشهای ورزشی استفاده کرده و تصمیم به توسعه و تولید لباسهای ورزشی گرفت.
آدیداس با استفاده از تکنولوژیهای نوین و مواد اولیه با کیفیت، لباسهای ورزشی متنوعی را با کیفیت مثال زدنی عرضه کرد. طرحهای لباسها مناسب با سبک هر ورزش تولید میشد و استفاده از پارچههای مرغوب باعث افزایش محبوبیت برند آدیداس بین طرفداران آن شد.
با گذشت زمان، برند آدیداس تولید خود را به محصولات متنوعی از جمله لباسهای ورزشی، کفشهای ورزشی، لوازم ورزشی و حتی لباسهای مد روز جهانی گسترش داد. امروزه، آدیداس بهعنوان یکی از برترین برندهای لباسهای ورزشی در جهان به شمار میآید.
لوگوی آدیداس چه معنی دارد؟
در اوایل دهه ۱۹۷۰، لوگوی آدیداس شامل سه خط موازی بود. اما در سال ۱۹۷۱، یک سال بعد، لوگوی سهبرگ معروف به تری فویل (Trefoil) معرفی شد. این لوگو شامل سه برگ مثلثی بود که به صورت متقاطع در هم قرار گرفته بودند و از نظر شکلی به یک کوه شبیه میشد. این لوگو برای دوره زمانی طولانیتر از بیست سال به عنوان نمادی شناخته شده برند آدیداس به کار رفت.
در سال ۱۹۹۱، لوگوی آدیداس تغییر کرد و به شکل سه خط موازی کج بازگشت. این لوگو نیز به طور مشابه به یک کوه شبیه میشد. اما در اوایل دهه ۲۰۰۰، لوگوی فعلی آدیداس که شامل یک دایره با سه خط منحنی روی آن است، طراحی شد. این لوگو نماد سرعت، پویایی و حرکت است و به عنوان لوگوی اصلی برند آدیداس در حال حاضر استفاده میشود.
محصولات پرطرفدار آدیداس
در سال ۱۹۸۶، برند آدیداس شعبه آمریکا را تأسیس کرد و توانست بازار پوشاک ورزشی آمریکا را هدف قرار دهد. در این بازار رقابتی، آدیداس با استفاده از استراتژیهای موثر و محصولات با کیفیت، موفقیتهای قابل توجهی را کسب کرد.
یکی از موفقترین محصولات آدیداس در آمریکا، اسنیکر نمادین «سوپراستار» بود. این کفشها ابتدا برای بسکتبال طراحی شدند و به سرعت مورد توجه قرار گرفتند. اما وقتی گروه موسیقی هیپ هاپ ران دیامسی (Run DMC) این کفشها را به عنوان بخشی از استایل خود انتخاب کردند و آنها را در کنسرتهای خود میپوشیدند، سوپراستار به یک آیکون فرهنگی تبدیل شد.
آدیداس هم خود بهطور جالبی متوجه علاقه و اعتبار گروه Run DMC به کفشهای آدیداس شد. یکی از کارمندان شرکت به یکی از کنسرتهای این گروه رفت و دید که اعضای گروه در مقابل طرفداران خود کفشهای آدیداس را به هوا پرتاب میکنند. این موضوع منجر به اولین قرارداد بین یک گروه موسیقی و شرکت ورزشی شد و این رابطه بین Run DMC و آدیداس مادامالعمر بود. این رابطه باعث شناخت بیشتر آدیداس در بازار هیپ هاپ و تأثیرگذاری بر استایل و فرهنگ مد جوانان شد.